Ännu mer kål och fläsk

Visst är det vackert på våren när kastanjerna blommar. Men jag tycker ännu mer om så här års, när vartenda gathörn fylls av doften av rostad kastanj. Och franska, tjocka gubbar med vadderade vantar står vid tunnorna med handtextade skyltar. Jag har bokat en resa till Paris och kanske, kanske blir jag av med den här patetiska nostalgin. Herre min get.

 

Jag hittade inga kastanjer idag. Och när jag skulle handla franskt vin på systemet, visade det sig att jag hade glömt kortet på jobbet. Inga pengar, inget vin, och systemgubben lade tillbaka tack för att du visade leg-tablettasken bakom kassan. Följande ska ha rostade kastanjer till, men det går bra med ugnsbakade rödbetor. Och även om det chilenska vinet som nån glömt kvar här på nån fest inte har hälften så mycket personlighet som det jag tänkte köpa, så funkar det med den goda viljan.

 

Rosta kastanjer eller rödbetor i ugnen. Fräs ett par shalottenlökar med ett gäng stavar av rökt sidfläsk. Häll av lite av fettet, om du är lagd åt det hållet. Lägg i strimlad savoykål och låt fräsa. Häll eventuellt på ytterst lite vatten, buljong eller vin och låt det bräsera. Blanda ner en hög kokta franska linser. Och smaksätt med något. Vi hade fetaost till. Men jag är inte säker på att det är så kul till kastanjerna. Men levain måste du ha till. Planerade du inte i tid? Köp på ditt närmaste franska bageri, så klart.

2 responses to “Ännu mer kål och fläsk

  1. Fattar att du saknar Paris…. jag har en bild från Sicilien på mitt datorskrivbord som jag sitter och tittar på när det blir för mkt här med moln, stress och tusen bilar på motorvägen…
    Känner att jag måste köpa savoykål ikväll, jäkligt gott!

  2. Det verkar sååå gott. Det är något visst med kastanjer. Kom hem till möllan så kommer du över några. Snart.

Kommentera

