Vemod vid spisen så hjärtat nästan brister

Jag älskar min mormor. Hon är min stora idol och den som alltid är lika trygg och klok, oavsett hur resten av världen ser ut.

Hennes matlagning är fantastisk, såklart, och självklart har hon aldrig några recept. 

När jag frågar vad hon har i sina grytor, soppor och bakverk rycker hon bara på axlarna och säger, men ”draga (älskling på kroatiska), det känner du väl. Det är fisk, olivolja, tomat, lite vinäger, ja så!”

Så sist när jag var hemma hos henne vek jag inte från hennes sida när hon började laga brodett, en dalmatisk fiskgryta. 

Jag har ätit den i hela mitt liv, och när jag kommer ned till släktingarna i Murter smakar den precis likadant som mormors. 

Och. Nu. Smakar. Den. Likadant. Här. I. Mitt. Kök.

När jag smakade på grytan och blundade såg jag mig sitta i hennes välputsade kök med vaxduk, begonior, spetsgardiner och Heliga Maria tittandes ned på mig från väggen.

Jag hade gjort en brodett, som smakade likadant som mormors. Jag kan föra hennes mattraditioner vidare. Det var en lycklig, och otroligt vemodig stund. Och soppan saltades av några tårar som inte kunde hållas tillbaka.

Gud vad det kan göra ont att laga mat.

Recept

Mormor Lucias recept

1 vit fiskfilé per person

olivolja här är den superviktig. Använder bara vår egen från våra olivlundar i Kroatien, det är olivolja som avgör om denna rätt blir bra.

1 sunkig tomat

tomatpuré

ketchup

persilja

1 gul lök

några potatisar

vitvinsvinäger

vegeta (Balkankrydda, som grönsaksbuljong i pulverform)

Fräs lök och persilja i olivolja. Lägg ned den sunkiga tomaten, några teskedar tomatpuré, lite ketchup och vegeta (vegetan funkar som salt) och gotta ihop det. Lägg i fisken i bitar och potatisen i små bitar. Fyll på med vatten så att det precis täcker. Häll i några droppar vinäger, detta för att fisken ska behålla sin fasthet.

Sätt på locket och låt koka. Smaka av så märker du vad som fattas. 

Toppa med persilja på toppen.

Dobar tek! 


7 responses to “Vemod vid spisen så hjärtat nästan brister

  1. Pre-tequila har gått från gris- och kålblogg till fiskblogg.
    Gott!

  2. ”Sunkig tomat”
    Första gången jag ser den beteckningen i ett recept.
    Tack för Ditt sätt att skriva.

  3. Mormor var väldigt tydlig på den punkten, att den skulle vara just sunkig, även om hon inte använde det ordet, så, det är viktigt för receptet att vara korrekt.

  4. Draga, det ser mycket bra ut. Exakt som det bör. Önskar man kunde smaka det där :p

  5. ramlade in här av ren slump via länk från taffel.se och jag måste bara säga att det här är den bästa, mest underhållande och nyskapande matblogg jag läst på mycket länge!

  6. Mycket vackert skrivet:)

  7. Pingback: Byta bana i livet och ge mig en fritule - fort! « pre-tequila

Kommentera

