Fina fisken-chock, mitt på blanka

Den som jobbar i ett höghus mellan tågdepån och motorvägen kan lätt få tillbringa mer tid än hon önskar i en industriellt driven personalmatsal.

Just denna har tidigare briljerat med specialiteter som Nazi goreng, Falukorv Bombay (med ananas) och Falukorv på höjden (ja, den stod upp). Jag har själv inte upplevt någon av just dessa rätter utan de är del av den rika arbetsplats-folkloren. Påminn mig att berätta om mina egna skräckupplevelser när jag har mera tid. 

I alla fall: i dag serverades en helt rimlig fisksoppa. Det var lax och nån vit frysfisk. Det var potatis, squash och fänkål. Det var faktiskt lite saffran och chilli. Det var säkert en del buljongpulver, men inget äckligt mjöl. Till på köpet fanns det gott bröd! Vitt men tungt med syrlighet och krispig skorpa. I ett sånt här läge blir man ju helt ställd. Och kollegerna tittar konstigt när man säger ”mmm, jättegott”. 

Kan ni någon personalmatsals-folklore?

3 responses to “Fina fisken-chock, mitt på blanka

  1. Mitt starkaste minne är sjömansfalu.

  2. Alltså jag blev så till mig när jag åt den där soppan att jag var tvungen att hämta mer och åt så jag var mätt ända till kvällen. Det var som att jag trodde att om jag åt riktigt mycket den dagen skulle jag inte behöva äta något i matsalen nästa dag. Eller nåt.

    Annars är matrisenhöjdaren deras fiskfärsburgare. Men den har jag bara sett två gånger på sex år.

  3. Pingback: Livets gåtor: grönländska tomater? « pre-tequila

Kommentera

