Hoppet är det sista som lämnar en hund

Efter en blixtinbjudan till middag hos Christina och Nils återfick jag den försvunna livs/matlagningslusten. De hade på gång skinkstek, potatis, brysselkål, rödkål… det behövdes något krispigt. Och syrligt. 

På kylskåpets mörka botten hittade jag de gamla halvmetersresterna av gigantselleri. De var inte så, öh, ståndaktiga, men inte heller dåliga. Jag skrämde upp dem med iskallt vatten och skar dem fint. Syrligt svenskt höstäpple i lika tunna och lika stora skivor. Mycket citron och lime, salt, vietnamesisk chilisås för udd. Grovt hackad basilika från fönsterkrukan, turkisk tjockyoghurt – jepp, det är veckans obsession, och ett par matskedar av månadens obsession, pumpafröoljan. Jag tog med hela pumpafrön i en liten påse för snygg uppläggning. 

Det blev alltså som en youghurtdressad sallad. Inte så jättegod, tyckte jag när jag gick hemifrån med den i en burk. Men ihop med allt det andra blev den faktiskt himla bra. Vi fick syltade nypon också som någon faster eller mormor hade gjort. Delikata, även för en nyponskeptiker.

Nisse lade upp det hela genialt med klyftpotatis runt kanten och köttet ovanpå rödkålen, som blev ingosad med allt som köttet släppte ifrån sig. 

Jag skiter i stort sett i djur som man inte kan äta, men det är något vackert med matrelaterat hopp.

3 responses to “Hoppet är det sista som lämnar en hund

  1. Skulle hoppat över pumpafröoljan för den är för besk med sellerin. Inte heller jättesäker på kombon basilika och selleri. Fast jag är ju fascist vad gäller kombinationer. Pumpaoljan är verkligen fantstisk i sig. Jag älskar den till rostade tomater eller ännu hellre rostad röd paprika.

  2. Man måste faktiskt smaka innan man säger att man inte gillar.
    Fast jag är böjd att hålla med dig. I teorin.

  3. Hade jag fått ett glas vin och blivit bjuden på salladen ovan hade jag säkert snyftat tillgivet och sagt: jättejättegott.

Kommentera

