Humpa-pumpa

Efter visst handgemäng på torget med några vass-armbågade hemmafruar kom jag över den här allra sista biten av den fina pumpan. Hela köket doftar. 

Nu återstår bara frågan: vad ska jag göra med den?

Jag tänker ofta på rostade eller stekta smaker med pumpa, men så får den lätt en lite tråktrådig konsistens. Kanske en soppa? Förslag?

6 responses to “Humpa-pumpa

  1. Du skulle ha filmat hand-gemänget;) Hade varit intressant att se.
    Pumpa-paj är gott. Har ett gott recept jag provade

  2. Du, om jag hade filmat hade jag kommit hem utan pumpa. Kom till Möllan valfri lördag vid halvtre så kan du själv uppleva det live.
    Jag är tveksam till matpajer, men berätta gärna receptet!

  3. Jag skulle göra en pumpsoppa med en smak av muskot.
    För en lite annorlunda smak kan man rosta pumpabitarna i ugnen i 5 min så blir det lite nyanserat…

    Fräs 1 finhackad lök och fyll på med ca 8 dl vegetarisk buljong. Pumpa i någorlunda bitar – säg 3^4^3 cm – och halva mängden potatisbitar och låt stå och småputtra tills allting är mysigt mjukt. Riv ned lite muskot efter smak. Salt och peppar. Jag brukar ta lite citron, säg 2 tsk och 2 dl mjölk. Beroende på kan man tillsätta lite grädde i slutet för en mjukare soppa.

    Har tyvärr ingen uppfattning om hur mycket av varje eftersom jag alltid lagar på känn…. och jag och muskot är inte alltid bästisar men till pumpa och sötpotatis är det ganska gott.

  4. Tack!
    Muskot tror jag starkt på.
    Men måste man ha potatis eller är det bara för ekonomi? Min pumpa är handlad på lördagseftermiddagstorget så den är goddamn billig… och så tänkte jag tjock turkisk yoghurt snarare än grädde. Jag har varit sugen på det sedan jag gick hommous-berserk down memory lane häromdan. Vad tror du?

  5. well, potatisen hjälper till lite med att få bort den sötaste smaken… och drygar säkert ut soppan lite. Fast pumpa är ganska billigt härborta i Södern.

    Kan tänka mig att tjockyoghurten gör det mindre sött så det kanske är ett bra byte – yoghurt mot potatis 😉

    och som sagt, gillar du muskot är väl saken biff…

  6. Pingback: Äntligen pumpasoppa « pre-tequila

Kommentera

