Matporr: jag dör

Jag kan inte komma på någon bättre matfilm än den här. ”Tampopo nudlarnas drottning” heter den. Den handlar om Tampopos jakt på det perfekta receptet på nudelsoppa. 

I en sidohistoria håller den här dandyn på och porrar sig på olika sätt. Man kan se filmen hur många gånger som helst. Observera bilden i slutet med ostronnymferna som står och glor i vågorna. Hjärtat vill ju bara brista.

(Scenen som skymtar i början handlar förresten om ett gäng uteliggare som bryter sig in i ett kök för att laga den perfekta omeletten. Om jag minns rätt sjunger de även en sång om saken. Ni fattar.)

6 responses to “Matporr: jag dör

  1. Köpte denna film som VHS för 100-år sedan. Tyvärr lånades den ut och kom aldrig tillbaka. Velvet-video finns inte kar. Någon som har ett tips var man kan köpa den idag?

  2. Det var en av de sjukaste snowballin’-scenerna jag någonsin sett!
    Tyckte den var mycket bättre än ostronscenen som mest var mest… seg.
    Men ägget: Fantastisk!
    Vad har jag egentligen missat?
    Jag har ju uppenbarligen ingen aning om någon popkultur alls.
    Iallafall ingen matkultur.

    Tove:
    Söker man på Tampopo på amazon.com hittar man en del köpmöjligheter.
    Den finns även som torrent på några av de där sajterna om man nu inte vill betala för sig och bara ladda hem (eftersom du faktiskt har betalt en gång så är det moraliskt lite ok för dig att dra hem den tycker jag).

  3. Tack snälla Johan skall kolla. Vill gärna äga den igen. En av de få filmer jag faktiskt känner det behovet.
    Hade h oppats på svensk textning men vafan finns det inte så finns det inte. Mina favoritscener är räkan och restaurangbesöket på den fina japanfranska krogen där alla (utom en) beställer fel…

  4. Jag har också sjungit Tampopos lovsång.

  5. Och jag äger den numera, kurr….Måste se om den snart.

  6. Pingback: Ramen, attempt 1 « pre-tequila

Kommentera

