Förkylningsmat

Många jag känner orkar inte äta när de är förkylda. De rynkar näsan åt allt utom en kanna te och choklad. På sin höjd kan de knapra i sig någon rostad macka med marmelad, men that´s it.

Jag kan å andra sidan inte sluta äta. Måste ha något i munnen så jag inte känner halsen som svider, inte klokt att matmanin sitter kvar trots snor och host och feberfrossa…

Det här har jag tryckt i mig hittills.

* En hel hembakad sockerkaka med fina lila plommonslices i. (lägg plommonklyftorna längst ned i kakformen, en sådan där vågig riktig sockerkaksform så blir kakan dekorativ när du sätter tänderna i den).

* Bön- och tomatgratäng med mozzarella.

* Färska lasagneplattor med spenat- och ricottafyllning (recept finns på Elle mat & vins hemsida)

* En hel påse ahlgrens bilar, endast goda för att de måste ha varit superfärska. Ångrar det intaget lite, har ont i tänderna.

* Pasta med tomatsås.

* Chokladkakor, 57% fairtrade Lindt.

* Värsta bästa grapefrukterna, plommonen och dadlarna hos våra nyagamla vänner på Värhem. Värnhems frukt och grönt har bytat ägare. Även om de andra var super så har dessa satsat lite mer på utbudet och verkar ha lite mer hjärta för frukten och grönsakerna.

* Mängder av ingefärate med kamomill, bröd, havregrynsgröt.

Måste åka och handla nu och ska ta en sväng förbi Krua för lite kycklingsoppa, det enda jag har kunnat tänka på idag är den soppan. Den borde få ur alla basilusker, nu!

3 responses to “Förkylningsmat

  1. Varför var de gamla ägarna till Värnhems frukt & grönt ”super”? De var en skam för sin yrkeskår, sålde ruttna grejer med en axelryckning. Det kändes alltid riktigt sorgligt att tvingas passera en grönsaksaffär för att gå in i trista Coop X-tra (”Vi har Sveriges största ekologiska sortiment” – yeah right när ni inte ens har Kravmärkt nötfärs!) och handla sina grönsaker där istället. Tack och lov för ägarbytet! De gula plommonen de har där nu är verkligen fina.

  2. Visst, jag kan hålla med att de förra ägarna inte var särskilt entusiastiska alltid, men inne i affären hade de i majoriteten av fallen alltid bra frukt och grönt. Detsamma gällde deras olika nötter.
    Men ägarbytet är ett jäkla lyft, och det var precis de plommonen du nämner som jag har tryckt i mig de här dagarna. Fast deras blå plommon hade jag i kakan, tänkte lite mer estetiskt där, och de var super de med. Du får prova dem nästa gång!

  3. Den här posten måste jag få länka till:) Har varit förkyld nyligen

Kommentera

