Pimpa gröten!

Jag är en matsnobb när det gäller frukosten. Jag pallar inte dåliga frukostar utan försöker ofta lyxa till dem. Känns lite roligare på morgonen om man vet att några söta dadlar, en knallröd blodgrape och Hemköps egna danska rågbröd väntar på att bli uppätna.

Men. Jag vet inte vad som hänt, kan vara jobbet som är nytt och stjäl all energi, kan vara hösten i allmänhet, men jag kan inte komma ihåg när jag senast hade en lyxfrukost.

Så det blir havregrynsgröt varje morgon. Så jäkla trist. Men nu har jag köpt lite grejer att toppa med, Willys vid Värnhem har grymma nöt- och fruktblandningar, och vad gott det blev!

Det här är vad jag pimpar gröten med:

Bitar av torkad aprikos (inte de där sunkbitarna som finns vid naturgodiset utan de här är hela som jag själv skär i bitar.)

Hasselnötter

Stora gula russin

Krossade linfrön

Pumpafrön

Lite socker och ibland lite kanel och det blir så mkt bättre. Och jag som alltid är redo att döda för mat vid 11-tiden är mätt hur länge som helst.

3 responses to “Pimpa gröten!

  1. David Hylander

    Jag brukar ha banan i gröten. Det blir jättebra och funkar även om bananen börjar bli sunkig. Det smakar som när man har banan i pannkakor – jättegott. Jag brukade ha mandel på också men det blir så dyrt (jag är frilans).

  2. Banan är inte gott i någon form alls. Jag hoppar havregrynen och kör på råggryn istället, inte lika kletigt och smakar mer. Ett tips är att även ha ner solrosfrön samt att toppa gröten med rivet/hackat äpple. Nu på hösten är ju de svenska fantastiska!

  3. Jag har också utvecklat min havregrynsgröt till en hel måltid genom en mängd tillägg, faktiskt så många att jag inte kallar den havregrynsgröt längre… Där finns frön, torkade och/eller färska frukter och olika gryner samt kryddor, socker och kokos. Och även jag kan inte bli mätt på en vanlig gröt, oavsett hur mycket jag äter, men den här håller mig rejält mätt i flera timmar.

    Recept: http://vegologi.blogspot.com/2008/04/havrebaserad-grt-med-frn-och-frukt.html

Kommentera

