Kom tillbaka!

Plötsligt är det redan en vecka sedan turkarna åkte. I söndags bjöd de på grandios avskedsmiddag med många rätter varav alla var fantastiskt goda.

Det var paprikor fyllda med ris, pinjenötter och korinter. Couscous-sallad med tomatpuré och sumak (tänk att sumak var hemligheten hela tiden!). En mojja som bestod bland annat av ugnsbakad aubergine och en tjock smet med söt får-färskost som de hade raggat upp i någon av jourbutikerna. Mojjan lade man som en pöl på tallriken, och ovanpå ytterligare en pöl med tomatbaserad lammgryta.

En bekant till dem kom över från Köpenhamn med rotsaker och örter som hon hade plockat på sina polares kolonitomt vid Christiania – och en halv ål i en plastpåse. Grannarna hade fångat den i vattnet där utanför och rökt den samma morgon. Grönsakerna kokade hon i stora bitar och hällde på vinaigrette. ”Typical Swedish salad”, sa hon. Whatever. 

Jag missade dessvärre det mesta av matlagningen. Kalla mig idiot, men vem hade kunnat ana att de var såna? 

Så det enda jag kan redogöra för är morotstzatzikin, ett av världens godaste tillbehör. Tan blev mycket nöjd med att jag höjde den till skyarna, eftersom det var hans enda insats: 

Riv morötter på den grova sidan, vitlök på den fina (låt bli vitlökspressen, passa på och släng den medan du ändå är igång, det blir bara beskt och aldrig gott).

Fräs morötterna i olja. Rör om och låt dem inte ta färg. Salta och fräs med lite spiskummin och vitlök mot slutet. Ett par klyftor är lagom till något kilo morötter. 

Låt svalna litegrann och blanda med tjock yoghurt (10 %) till lagom konsistens. Passar till allt.

(Jag har för mig att Ülküs mamma, känd morotstzatziki-guru, även brukar krydda med senapsfrö, men jag är inte säker. Man kan också röra ner färsk timjan på slutet om man har. Det gjorde Tan.)

Matbilden blev för mörk så här är i stället hela delegationen. Tan, Ulus (som kom ut som gammal kock), Erdogan, kompisen från Köpenhamn och Asieh.

Efteråt sa de: ”Allt det här är egentligen mycket godare. Kom till Istanbul, vi fixar, med riktiga råvaror.”

Jag kommer.

One response to “Kom tillbaka!

  1. Güliz dementerar bestämt all inblandning av senapsfrö. Det är jag som fått det hela om bakfoten.
    ”De använder det mest i Indien. Jag har köpt men vet inte än vad jag ska göra med dem”, säger hon i telefon i dag.
    Jag håller oss underrättade.

Kommentera

