Nu blir det andra kantareller

Torget var splittrat igår. Väntade saker fanns det inga superfina av, som ägg och granatäpple. Oväntade saker fanns det superfina av, som fikon. Men helt väntat hade mina polska favoritdamer bra kantareller för femtio spänn halvkiloskorgen. En sådan kapade jag förstås.

Så i dag när ett oväntat besök i form av Sarah och Čarna plötsligt skulle matas var det inga problem. Ner med halvkilot kantareller i torr panna, koka ur vattnet, i med olivolja när det torkat upp. Fräs tillsammans med hackad lök (hade bara midjesnuttarna av ett knippe salladslök, snyggt med det ljusgröna ihop med kantarellfärgen). Fräs med 4 dl avorioris mot slutet, i med 1,5 dl vitt vin, SCHRRR, sänk värmen. Den listiga läsaren har redan räknat ut att detta håller på att bli en risotto.

I med ett par deciliter av den förberedda heta buljongen av lite blötlagda torkade svampar + mörk köttbuljongtärning + frysklump av kalvsteksky. Den totala mängden buljong ska vara en knapp liter, det beror lite på.

Rör, rör, rör. Fyll på med mera buljong vartefter den kokar in. Fortsätt tills riset är färdigt med lite kärna kvar. Ta av innan det kokar ihop för mycket, det tar 15-25 minuter.

Konsistensen ska vara rinnig, det ska inte gå att höga upp på tallriken. Men först: rör ner ett par deciliter parmesan. Missa inte parmesanen! Ordentlig smörklick ska det också vara, men det är inte lika oundgängligt tycker jag. Kan rentav bli lite too much. Inget smör i dag. 

Ovanpå strödde jag hackad dill, svartpeppar ur kvarn och mera parmesan. Till detta fick vi resten av vinet och en sallad på ruccola, tomater, harry kuvert, pumpafröolja och pumpafrön.

Efteråt såhär fin frukt: 

2 responses to “Nu blir det andra kantareller

  1. Jag gillar min risotto tät och fast. Har aldrig fattat varför alla recept anger dubbelt så mycket buljong som jag behöver. Men jag ska testa på ditt vis. Jag tror på dig.

  2. Pingback: Syltade kantareller « pre-tequila

Kommentera

