Blomkålsmash med parmesan

Till skillnad från Kinga älskar jag blomkål. Det började på vinden i Barbès. Eller kanske i den mjuka soffan i Orgeval. Det var i alla fall när jag bodde i Frankrike som jag upptäckte hur mycket jag tycker om ost som luktar blomkål. Sen kom grönsaken på köpet.

(Jag saknar Frankrike. Jag letar 7,5-poängskurser i Lund till våren. Franska, mellanösterkunskap, nån litteraturvetenskapskurs, danska. Jag har drabbats av akut ideologisk kris kombinerad med bildningskomplex. ”Jag vill specificera mig på något”, sa jag till David, som föreslog att jag skulle börja med svensk ordkunskap.)

Till lunch idag kunde jag inte tänka längre än gott + gott = gottgott. Det var fel. Blomkålsmashen passar inte alls till min kyckling med dijon och honung. Det rätta tillbehöret är grillat lamm kryddat med spiskummin. Åtminstone är det vad mina fantasismaklökar säger. Hur som helst är blomkålsmoset grymt i sig.

Blomkålsmash

1 blomkålshuvud
2 stjälkar salladslök
1 liten bunt persilja
1 dl riven parmesan
olivolja
flingsalt
svartpeppar från kvarn

Gör så här:

1. Koka blomkålen i ordentligt saltat vatten. Strimla löken. Hacka persiljan.
2. Häll av blomkålen när den är mjuk. Dela den i små bitar med en gaffel. Det ska gå lätt om den är färdigkokt.
3. Blanda i lök och persilja. Ringla över lite olivolja. Riv parmesan direkt ner i grytan. Salta och sätt på locket. Låt stå medan du grillar köttet.
4. Blanda runt och peppra.

One response to “Blomkålsmash med parmesan

  1. Gud vad gott det låter.

Kommentera

