Ska det va såhär nu?

Jag skulle göra torget och sen laga mat till mina turkiska gäster. 

När jag kom dit vid tolv höll torghandlarna på att packa ihop det sista. Det skulle nämligen vara en ESF-demo där.

I ett sånt här läge förvandlas jag till Rain Man. Jag ba: ”Torget har öppet till tre. Torget har öppet till tre.” 

I alla fall, på väg hem från promenad med Sarah skulle jag nödhandla nåt att laga mat av på Ica. Då hade de också stängt.

Vi plöjde Palmyra, Bagdad och de andra jourbutikerna. Inte ens konserverna såg okej ut. Jag köpte håglöst en påse oliver. 

Hemma hittade jag ingenting utom ett gammalt knippe lök och ett gigantiskt blomkålshuvud som jag köpte hos paprikamannen förra lördagen. Det såg så fint ut att jag inte kunde motstå det, trots att jag inte gillar blomkål nåt vidare. Det enda jag vet om mina gästers kulinariska preferenser är att de inte heller gör det, något de klargjorde så fort de fick syn på det dag ett. De verkade ändå inte dyka upp, och jag var vrålhungrig.

Jag fräste löken i olja och mot slutet fräste jag med blomkålen i stora buketter. I med svarta sesamfrön och ett par teskedar buljongklet som jag köpte på mina vietnamesiska vänners inrådan i fisksåsens huvudstad Phan Thiet i vintras – antar att den skulle kunna ersättas med chilipasta + vitlök + saltaste fisksåsen. Jag hällde på vatten så det nästan täckte blomkålen, fisksås, sesamolja, risvinäger, limesaft (limefrukterna i min kyl har legat där sen Maggie sprang ut och nödhandlade dem till drinkar mitt i natten under vår fest – undrar hur besprutade de är, det är snart tre månader sen) och en halv buljongtärning som på bilden intill. Jag har ingen aning om vad det är men den smakar starkt och gott. 

På bordet stod en skål jordnötter som turkarna hade med sig. I med en näve såna också, mest för konsistensens skull. Och så fiskade jag fram en frysklump på ca en deciliter kycklingsky (från ugnsstekt kykling, oreducerad) och pluppade den också för djupare buljongsmak. Intill i frysen låg ett paket bacon, jag tog fram det också och slängde baconen direkt i het panna.

När blomkålen var kokt mixade jag det hela. Det smakade fortfarande rätt slätstruket. I med en omgång till av fisksås, kryddklet, chilisås, sesamolja. Mer risvinäger också. Blomkål behöver mycket surt, annars blir den lätt fadd. När jag hittade en ingefärsklump i kylens inre och rev ner den började det likna nåt.

Upp med den halvtinade baconen ur pannan, klipp klipp i lagoma bitar, ner med dem igen och högsta värme för att steka bort lite av det vita och få fras. 

Tallrik: soppa, bacon uppepå, mera svart sesamfrö, lite mer sesamolja mest för looks. 

Det var okej, förutom att jag inte gillar blomkål nåt vidare.

Kommentera

