Surkål byggde denna kropp

Även om jag inte älskade surkål så mycket skulle jag nog lockas att beställa det på Brogatan.

Bara för att få säga ”en Surkål Extra Allt, tack”. Förutom kålen består den av kumminfläsk, oxbringa, köttig bratwurst och en stor skiva fin anklever utan någon enda persiljekvist som kommer på ett fat bredvid. 

Det är mer än mat. Det är vita skyar, trygghet, barndomsnostalgi och fullständigt perverst frosseri. Och, helt utan ironi, fräscht.

Om det inte kostade 200 spänn (vilket faktiskt är prisvärt) så skulle jag ta in en tallrik till. Jag hade lätt orkat. 

I stället fortsatte jag och besökande kompis Staffan med pilsner, gula drinkar, blå drinkar, fulkonjak och varsin rejäl ostbörek. Denna gång från Intergrill. Godare än på Bergsgatan.

One response to “Surkål byggde denna kropp

  1. Jag åt börek från Campus igår. Micrad, trots dina förmaningar. Det var inte gott. Nu nudlar från Vieng Thai med nattlaget.

Kommentera

