Glädjesallad trots allt

Jag köpte ett halvt kilo mörklila skärbönor av en enda anledning: att de var mörklila. Efter två minuters kokning kom de ut som gröna.

Happ.  

Trots akut efterjobbethunger hade jag hunnit gå igång på massa lila-relaterat smaksug. Medan jag sköljde och torkade salladsblad tänkte jag på den lilla ko/får-hårdostbiten som skulle passa fint till, och ägg för rolig färgkontrast.

Jag tänkte nog egentligen på rödbetor.

Så när det visde sig vara vanliga grönbönor kändes allt bara trist. Tills jag kom ihåg den grönbruna, sega pumpafröoljan som jag köpte osmakad på Malmö köttcenter i lördags. Som räddade nödmaten till rätt sida om livskvalitetsgränsen:

eksalladsblad

halvtjockt skivade små skrynkliga gurkor från torget

grovriven morot

god burktonfisk i filéer

gröna (FKA lila) skärbönor

småkapris

femminutersägg pudrade med sumak – äntligen mörklila! 

rostade solrosfrön

pumpafröoljan.

Jag svär, jag hällde på en deciliter. Den ersätter både olivolja, balsamvinäger och salt.

Medan jag skriver detta växer insikten om att jag snabbt måste ta mig till butiken och stasha upp så inte ni hinner före.

Kommentera

