Paniklunch

Tillbaka i sängen efter frukost, tidningar, jogg och dusch, tyngd av ca två ton ackumulerad fysisk och existensiell trötthet.

Och, som ett brev på posten: akut hunger. Så akut att det verkade helt omöjligt att laga något eller sticka ut och köpa.

Med hjälp av mina allra sista krafter ringde jag F, som erbjöd sig att komma med ghorme sabzi (återkommer till det) men inte ville äta själv. Gentilt, men så kan man ju inte ha det.

Så med hjälp av reservkrafterna rusade jag in i köket, greppade stekpannan ur diskstället i farten och satte den på mellanvärme. Fram med lilla papperspåsen fint rensad karljohanssvamp från mina polska favoriter på torget (de kan sin svamp), ner med grova bitar och salt och smörklick. 

Full fart på ugnen, i med sesambröd ur frysen. Dillhack, tomatskivor. En soppsked vatten för vart och ett av de tre äggen, salt och svartpeppar ur kvarn i omelettsmeten, stirred but not shaken, ner i pannan. 

På med en t-shirt medan den blir klar. Som även andra bedömare påpekat är det lämpligt att vara klädd när man äter.

Hade jag bara haft en panna utan vinkelräta höga kanter så hade jag klarat omeletten snyggt dubbelvikt. Skit i det, på med dill.

Tid: 04.36

2 responses to “Paniklunch

  1. Var kommer svampen ifrån? Måste ha.

  2. Den kostade dessutom bara 150 spänn kilot!
    De två polska damerna halvvägs på raden ytterst mot torget. De som också brukar ha fina harry kuvert och av någon anledning avocados. (Ibland mjölksyrar de också gurkor på polskt sätt och säljer för nästan ingen peng. Egentligen försöker jag hålla det hemligt. De hinner aldrig lägga in i samma takt som folk köper. Kanske återkommer jag till hur man mjölksyrar gurkor på polska.)

Kommentera

