Ditt bästa hemsläp?

Nu är det läääänge sen vi skrev här. Om någon fortfarande läser vill jag passa på att utnyttja era hjärnor.

Jo, matsouvenirer. De bästa souvenirerna. Fast den på bilden ovan var väl i ärlighetens namn sådär. Jag kunde inte riktigt skiljas från Argentinas medialunas och släpade ett dussin till Sverige. Blev fördröjd i ett dygn av snöstorm vid bytet i Madrid. Det kom liksom aldrig något naturligt tillfälle att slänga dem.

Men … ändå roligt.

Jag har fortfarande kvar en del av den svingoda cashewnötvinägern från Goa, och en del av matberget jag släpade hem från Japan (längst ner i inlägget).

Men nu vill jag veta ERA bästa matsouvenirer. Det är till ett jobb jag ska skriva. KÖR!

33 svar till “Ditt bästa hemsläp?

  1. Ca 2 kg gåslever från Budapest, infryst i det lilla frysfacket i lägenheten som vi hyrde. Den packades sen in i tröjor och handdukar i resväskan och hade inte tinat alls när vi kom hem.

  2. Kantarellerna från hötorget som jag inte kunde låta bli, blev helt enkelt såld på försäljarens prat. 6 kilo blev det. Som knappt fick plats i resväskan, som hade legat under press på vägen hem och var förstörda när jag kom hem till Malmö.

  3. Åh Martin, så sorgligt!
    Åh Henrik, så elegant! Själv köpte jag med mig en burk grispastej från Rumänien. På burken var en liten pojke som höll fram en bricka med ett grishuvud, eller nåt sånt. Man fick liksom intrycket av att pojken också var nedmald i burken.

  4. Nemald torkad ”sticky rice” i påse från Thailand för kunna göra en äkta Lab gai här hemma :)! Efter fem säsonger av dykguidning i landet med nästa dagligt intag av den rätten är abstinesen hög i Sverige. Finns absolut att äta ute på lokal och bra sådan. Ibland vill jag bara vara hemma.

    Generellt är kryddor från världens hörn en killer att ta hem. Billiga och bättre där de finns naturligt. Saffran, stjärnanis och kummi från Indien var en succé. Krossad färsk vitlök på burk från Brasilien en annan.

  5. En stor påse med solmogna, knöliga, tomater i papperspåse från Grekland.

  6. Jag hade med mig sex kilo kaffe från Costa Rica 2006, blev stoppad i tullen och fick skamset stå där och prata om mitt missbruk.

    Biltong och Old Gold tomato sauce finns alltid i väskan när jag kommer från Sydafrika; kryddblandingar från London; Kurbis kernöl (pumpakärnolja) från Österrike; sallandsdressing från New York; salt från Australien…

    Således har jag hela skafferiet fullt av matsouvenirer, eftersom jag aldrig hittar rätt tillfälle att dra fram godingarna.. (”Men det är väl synd att öppna den NU, den som jag släpat på runt halva jordklotet..”

    Etc, etc.

  7. Vissa saker funkar inte alls utanför sin miljö. Den stora burken dulce de leche från Argentina, inte så god i januarimalmö.

    Rilettes och cornichons lika goda i Malmö som i Frankrike. Vet en som tog ett helt ben lufttorkad skinka på flyget från Spanien. Vet inte hur man gör det bra bara.

  8. Jag och Lo bilade i Massive central i södra Franrike en höst och dreglade över de lokala marknaderna i bergsbyarna. För att forsla hem alla ostar med bil genom Europa så köpte vi en sportig kylväska på en supermarchè. När vi kom hem var ostarna tvungna att ätas NU så vi bjöd alla grannar i bostadsföreningen på spontan ostfrossa

  9. Åhhh härligt! Keep it coming!
    Sara: känner igen problemet. Det mesta av Japan-berget finns som sagt kvar.

  10. Du länkar till den färdiga artikeln sen va?

  11. Sara: Självklart!
    Eventuellt har jag inspirerat till mer matsouvenir-anekdoter än tips genom att berätta om mina medialunas. Artikeln ska vara typ lite guide-aktig, så jag hoppas på ännu fler tips på grejer som är bra att ta med från olika länder.

  12. Inlagda citroner tar jag alltid med hem från Marocko. Jag brukar frysa dem innan jag åker och sen ha dem i frysen. 1 kg räcker i ett år och sätter guldkant på taginer och kycklinggrytor. Jag vet att man kan lägga in själv men de smakar aldrig likadant! En annan favorit är ”smen”, ett slags härskat smör som är fantastiskt som krydda. Fast det stinker hemskt så man måste vara noggrann när man packar. Jag brukar frysa det också… Vad mer? Dadlar och mandel från släktens egna träd och kryddor förstås men allt sånt är ju standard. En gång efter eid flög jag Paris-Stockholm med 1/4 lamm i kylväska som handbagage. Då var jag glad att jag inte blev stoppad.

  13. Jag har haft er i min reader med hopp om att ni skulle återkomma :).
    Det är svårt att bestämma vilket den BÄSTA matsouveniren är. Jag besöker snabbköp/mataffärer/matmarknader utomlands som andra besöker statyer, kyrkor och monument.

    Ofta ligger de bästa souvenirerna i småsaker. Jag ångrade som tusan, vid en Japan-resa, att jag inte hade köpt flera sorters alger. Vidare hade en receptbok om en viss sorts bakverk varit mer än välkommet. Min bästa souvenir från just Japan var annars väldigt speciella pickles och ett godis baserat på ”sea food”. Frå Italien har det också varit inlagda saker (älskar allt picklat!), en hel del godis och tryfflar. Ofta äter jag det när jag kommer hem och whoops, det här skulle jag ha köpt mer av. I Indien skulle jag ha köpt en massa kryddor, samma sak i Sydafrika, inkl. en massa speciella malay.

    Överlag är det rätt svårt att sammanfatta. Har kommit hem med en massa mat från utlandsresor och kan inte riktigt bestämma vilket som har varit bäst av allt.

  14. Åh jag blir på så gott humör av att läsa era kommentarer <3

  15. Knölig, mild, nästan krämig cacciatore-salami från Umbrien. Brukar köpa en par tre stycken – någon meter sammanlagt – och det är ändå alltid för lite. Väl hemma äter vi upp dem på två dagar. Också ostar förstås. Caciotta och pecorino av olika ålder och smak.
    Särskilt ostarna ville vi försöka hålla kylda, så vi packade in dem i hemmagjorda ispåsar. Eftersom det var 35 grader varm smälte påsarna gradvis, det skvalpade bak i bilen på väg ner mot Rom och vi fick stanna och hälla ut vatten emellanåt.
    Drömmen är att köra hem någon gång och prega bilen ful med skinkor, vin och ost. Kanske skulle man kunna installera någon form av temporärt kylaggregat i bakluckan?

  16. pernillaseverson

    Starka såser med bush-frukter, från Australien. Smaka bara på ord som ”kakadu plum”.

  17. Feffe: krossat/malt sticky rice finns i japanska/asiatiska mataffärer.

  18. Jag köper alltid med en massa hårdostar från Spanien. Och färdig vacuumförpackad tortilla, perfekt att ha ett litet lager och äta då och då när man inte pallar laga mat. De håller ganska länge. En gång när jag var i Brasilien och skulle åka hem till Sverige i december fyllde jag en frysväska med färska frukter och tog som handbagage. De där hemma blev väldigt glada över tropisk fruktfest i december. Man får inte ta för mjuka och kladdiga frukter bara. Annars: honung och ukrainsk champagne från Ukraina, fetaost med tranbär i från Sydafrika, fisksås från Vietnam, instant udon-nudelsoppa på påse från Japan (jag får då och då sjuka cravings på udon-nudelsoppa), sherry från Spanien och portvin från Portugal (använder båda snarare till matlagning än till att dricka), kryddor typ kanel, stjärnanis, fänkålsfrön, senapsfrön etc från Indien (där har jag inte varit, men fått i present), kaffe från Vietnam, salt- och chilikrydda som man ska pressa lime över och doppa kött eller fisk i från Vietnam… Det finns säkert mer. Men det här är vad jag kommer på spontant. Släpar alltid med en massa mat hem från alla jordens hörn.

  19. Färskpressad calamansijuice från filippinerna. Min mamma brukar frysa ner den i istärningspåsar. Filippinerna ligger långt bort och calamansi går inte att få tag på här, så för mig är det rena rama guldet :)

  20. Anja, hur är den ukrainska champagnen? Den ryska brukar se roligare ut än den smakar, men den effekten ska ju inte underskattas.
    Carro, vad är calamansi?

  21. Kryddor från Indien är ju standard, men jag ångar att jag inte köpte med mig kaffe hem! Tydligen ska indiskt kaffe vara dåligt, enligt vår guidebok, men icke, i södern iaf. Så himla gott, men ville inte köpa det i början av resan och i slutet hittade vi inget. Smakade som kaffegodis, sådär bränt o sött, alltså på ett bra sätt.
    På Sicilien hittade vi olika nötkrämer, typ malda nötter med smält socker, lite som sån där hasselnötskräm man kan köpa i burk (ej nutella) fast godare. Åh sån med pistagenötter! Sjukt gott!

    Annars är mitt bästa tips att äta så mycket du kan medan du är där, var du än är, för det kommer ändå inte att smaka likadant hemma!

  22. Den bästa matsouveniren behöver ju inte alltid vara den godaste.
    Jag räknar t ex den kimchifyllda choklad jag köpte i Seoul som en av höjdarna i mitt matsamlande utomlands. Sen finns det en hel del kryddor och oljor. Te från olika länder – minns fortfarande ett mullbärste från Laos som var underbart gott. Kaffe har också inköpts från udda platser (t ex Vietnam, Laos och Dominikanska Rep). Chilipastor från Thailand. Men kimchichokladen den var speciell…!

  23. 3 kg torkade Don Frijoles-bönor från Costa Rica! Det blir inte bättre Bönsoppa än så!

  24. jag har tagit färsk vaccad bresse-kyckling i handbagaget från frankrike (och stora burkar med confit de canard i resväskan), har fraktat stora krukor superpepprig basilika i handväskan från italien, liksom såna små lila romerska kronärtskockor som man nästan aldrig ser här, underbara kryddor från arabiska matmarknader i paris (även om en kryddpåse en gång gick sönder och spred typ sumac bland alla kläder). jag blir lite nostalgisk när jag tänker på det här, för det allra mesta av det jag fraktat hem genom åren finns ju numera att få tag på i sverige, men fanns inte förr (jag är uppvuxen i en familj som fyllde bilen med allt från flingor till chilisåser på väg hem från england på somrarna, eftersom det på riktigt inte fanns mer än fyra sorters flingor och ingen chili alls mer än heinz på ag favör i staffanstorp när jag var liten). vad måste man fortfarande frakta hem för att det inte finns här?

  25. Åh bresse-kycklingen! Jag mindes texten och försökte hitta den på Taffel, men den kanske publicerades någon helt annan stans?
    De flesta saker finns ju att få tag på i Sverige men är godare/roligare/billigare/knasigare förpackade om man släpar dem någon annan stans ifrån.

  26. Åh den här! Newark international airport:
    ”When it comes to bringing items through checkpoints, we’ve seen just about everything. Traveling with food or gifts is an even bigger challenge. Everyone has favorite foods from home that they want to bring to holiday dinners …”
    och den första grejen på listan är cranberry sauce!
    http://www.tsa.gov/travelers/airtravel/holiday.shtm

  27. Jag har börjat ta med mig örtsalt från Serige till USA :) Före allting blev relativt enklare att hitta i Sverige var det mycket chilifrukter, ”turkisk peppar” (alltså rödpepparblandning som iaf min familj kallade turkkrydda ^^ men den går att köpa i förorterna idag). Min mor och far tar alltid med sig salami och torkade korvar från Spaniens lantgårdar.

    Svårtslaget med skottska sausagerolls (men det är svårt att ta med sig även om det går – fast jag åt upp mina på vägen). I Wien köpte jag Wienerkaffe, Teblandning, speciell Wienerchoklad på Meinls (tror jag det hetter). Helt FANTASTISK butik i mitten av stan. Dyr, men ack vad jag drägglade där inne… :) Och Demels chokladtårta i träask, den håller i 30 dagar och den var sjukt god. Går inte att köpa någonannanstans…

  28. …och dessutom kanske man ska säga, det kan bli problem med tullen eftersom man inte får ta allting med sig över gränser etc.

    Jag har genomgående övat på ”It’s a special facial cream” om jag någonsin behöver förklara mina Kalles Kaviartuber här i USA ;)

  29. Nu är jobbet publicerat, men surt nog inte på nätet. Jag mejlar gärna pdf:er till de som vill ha tills nån berättar för mig hur man laddar upp dem i wordpress. Jag får nämligen inte det att funka.

  30. Pingback: Matsouvenirer | Journalist Kinga Sanden

  31. Pingback: Matsouvenirer – så blev det | pre-tequila

  32. Vi älskar att hämta fröer och plantera (räknas det?) Tamarind från södra Kina, Pomerens från Iran, Akacia från Kuba. Från Iran kan man inte komma hem utan saffran, det är typ standard. Man får det från alla när man ska lämna landet. Gåslever från Ungern, rom från Kuba, kaffe från Vietnam.

  33. Anna, du kan köpa de där sicilianska nötkrämerna och mycket annat på Butik Citronodlingen på nätet. Smakar gott även härhemma.

    Nu finns ju mycket engelskt och tyskt i Sverige men som barn fick vi hem Nutella och annat exotiskt av moster i Tyskland och senare tog vi själva hem riktigt te, maltvinäger och liknande från England regelbundet tills English shop öppnade. Idag blir det mest engelska vita viner vi tar hem av förklarliga skäl.

    Annars tar jag gärna hem slovenska viner samt slovensk prosciutto som är mycket godare än många italienska. Även belgiska och holländska spekuloosen och stroopwaffels slinker med från resor ibland liksom ovanligare belgisk öl. Ungersk paprika…

Kommentera

