Ändå okej

Såhär är Malmö: man går nerför en vanlig gata och det är sol och plötsligt är där ett nytt rysk/balkan-livs. Det är ljust och lite tomt och fullt med skitsnygga galna konserver. Bakom disken står en tvåmeters kille med träningsoverall vars fingrar inte är skapta för finmotoriken det innebär att ta betalt i mynt. Man kan ju bli helt glad för mindre.

Typ ”Fläsk i spad” står det på de rosa grisburkarna, kan tydligen även tolkas som motsvarigheten till isterbuk enligt snabbt uppraggad språkexpertis. Även om jag bestämt hävdar att gris och kål makes the world go round köpte jag ingen sån burk.

Jag köpte: chren, riven pepparrot med rödbetor som är gott till fisk eller på macka eller till vitt kött eller… ja till vad som helst egentligen. Hel svartpeppar, chokladkaka, småkex bara för snygghet.

Jättegott surdegsbröd. Håller i två krig. Kryddat med korianderfrö, det är frökapslarna som syns uppepå. Utsökt med bara smör eller filadelfiaost.

Butiken ligger ungefär här.

Jag SKA börja laga mat igen, kanske blir det något skrivet då också. Nu är jag alltid bara sugen på mackor, helst köpe, näst helst sesambröd med ägg och zaatar. Men torget blir bättre och bättre nu, mindre och mindre likt någon sorts förfrusen tredje världskrigsursäkt för ett torg.

Fler och fler av de fina handlarna kommer tillbaka ur sina vinteriden. Igår var han med bäst frukt tillbaka. Han brukar stå halvvägs på högra sidan om man har nästan mot statyn. Man känner igen honom på att han liknar en av pickadiljärerna i tjuren Ferdinand.

Jag började nästan gråta när han köttade in en kladdig apelsinklyfta i min hand som om hela vintern inte hade varit. Apelsinen var fantastisk, hans är alltid det, och lite dyrare. Jag frågade vad avokadoerna kostade och han viskade det konspiratoriskt i mungipan, det betyder att man får ett bättre pris och att kunderna bredvid inte ska höra. Han gav mig tre mycket vetenskapligt utvalda.

Det blir bra, jag tror det blir bra. Vi är igenom.

9 responses to “Ändå okej

  1. hej, var köper du zataar? vh elsa

  2. Nu är jag som en såndär modeapa (”i Paris”) men faktiskt: i Ramallah. Ibland får jag av vänner där som plockar och maler och blandar själva.
    Men det finns på Möllan. Tips: köpezaatar har oftast för lite sumak. Man kan förbättra genom att blanda i mer. Och så kan man rosta lite sesamfrön och blanda i. Då kan man även säga att man har gjort den själv, i stort sett utan att ljuga.

  3. Pingback: Snabbsurkål (I just can’t get enough) « pre-tequila

  4. mums!
    vad trevligt att du fick med din fot bredvid brödet.

  5. Javet! Mina fötter kan sticka fram vid de mest oväntade tillfällen.

  6. ju mer jag tittar på bilden desto roligare blir det, om man kisar lite ser ju brödet helt gigantiskt ut jämfört med din fot

  7. patrik. jag blir generad om du kollar på mina fötter hela tiden.

  8. okej, då slutar jag nu.

  9. Pingback: Kantarellpasta « pre-tequila

Kommentera

