Man måste odla sin hm-hm

DSC03445

DSC03443

 

 

 

 

 

 

 

 

När min kompis Birgitta ringer och säger ”kom och plocka” menar hon inte stryk.

Hon hävdar att smultronbushen i hennes trädgård stammar från tre små plantor. Kan någon förklara hur det kommer sig att inte hela världen är täckt av smultron, om det nu är så lätt?  

DSC03447

Måste man ändå ha en trädgård?

Jag har alltid trott att jag var ett asfaltsbarn. Jag menar, torget finns ju. Men just nu är jag lite tveksam.

DSC03454Oregano, mynta, salvia och spansk körvel. Och krusbär och smultron. Jag bara äter dem rakt av. Har absolut inte den självdisciplin (eller kunskap) som krävs för att baka biskvier och sånt som Maggie.

Jag gjorde ungefär den här pastan fast med kremerad salvia till: bryn stor klick smör på hög värme tills den blir tyst, släng i hela buketter salviablad, ta bort från värmen.

Om det inte fräste livsfarligt och blev svart och sprött hade du för låg värme, ställ på igen.

Själva smöret blir också gott.

Egentligen var jag sugen på potatisgnocchi, men orka.

DSC03450

Det där buskiga till höger är fänkål. Hur knasigt är det?

Kommentera

