Godaste sorten

DSC03294

De här små platta är sötare och köttigare än andra persikor. Spana också in den rosa-vita färgskalan. Persikor och nektariner i de färgerna brukar vara sötare än de röd-gula.

Jag är egentligen emot frukt till ost, men provade persika till jättemogen, fluffig Delice Andrée häromdan. Det funkade.

9 svar till “Godaste sorten

  1. Kan inte annat än att hålla med. Släpade hem pêches blanches på tåg från Baskien en gång, lätt värt det.

  2. Ah är det så de heter. Söt du är.

  3. jag var sexton då och jag hoppas att jag aldrig ska sluta släpa saker på tåg

  4. Detta är inte Peche Blanches, det är Italienska Pesca Tabacchiera, som främst växer på Etnas sluttningar.

  5. Aha. Här får man verkligen lära sig saker.
    Zwinto, kan du bidra med mer persikofakta? Gästblogga en sort-genomgång? Säsongen varar lite till!

  6. Nä, jag är ingen expert, men jag käkade just en Pesca Tabacchiera, och det var ju rätt lätt att se skillnaden med lite Googling.
    Hare bra
    Zwinto

  7. Varför heter de så? Har det med tobak att göra eller låter det bara som det?

  8. Det betyder snusdosa. Men igår kollade jag upp detta mer och det finns en besläktad sort som odlas i Spanien, som ser likadan ut, antagligen samma sort i grunden. I affären kallas den ”Donut persika” på ren Svenska. Och så finns en kinesisk variant.

  9. ok, jag kanske måste vara tydligare: jag tågtransporterade pêches blanches, ”vanliga” persikor med vitt fruktkött, medan de platta kallades pêche plate blanche (odlas också i Frankrike, har säkert också andra namn än detta torrt beskrivande)
    Zwinto: vilket charmigt italienskt namn! I Tyskland verkar frukten kallas Bergpfirsiche men jag såg andra namn också som jag inte kommer ihåg nu.

    I alla fall är de vita mest spännande tycker jag (^_^)

Kommentera

