Test: dizzi + surdegsbloggpresent!

Jag vill ha tillbaka mitt riktiga liv: flanering, småätning, salongsberusning.

Det är lätt att bara fortsätta sova, driva runt och äta ute. Svårt att röja upp, laga mat, gå till jobbet.

dsc02830

I söndags testade jag och AM stället som jag har kallat det nya persiska sedan jag upptäckte att de kränger dizzi vid sidan av pizzorna.

(Diskret dizzi-skylt på fönstret till höger. Adress: Uppsalagatan vid Södervärn.)

Det är för övrigt ett tips till den som jagar bra persisk mat i Sverige att spana efter handskrivna lappar  på sunkiga pizzerior. Av någon outgrundlig anledning väljer få krögare att lansera det persiska köket på det maffiga sätt det förtjänar.

dsc02824

I alla fall: dizzi är en vanlig gryta med lamm, tomat, lök, kikärter, bönor och what have you. Det första speciella med den är att den tillagas i små krukor, ursprungligen av sten men ibland av keramik, som står till sig läääänge i ugn. Samma rätt fast inte i små krukor tror jag kallas abgoosht (ab=vatten, goosht=kött). 

dsc02828Det andra speciella är att man mosar innehållet med en mortelstöt vid servering. Inte så glamouröst, men gott.

Som tillbehör fick man gott nybakat bröd och torshi, grönsaker som smakade helt heminlagda. 

Smaksättningen på grytan är torkade limefrukter och lite olika kryddor. När vi frågade vilka kom kocken ut med den här brickan. Hur gulligt var det. 

dsc02829Jag tror vi kom överens om att det var curry, salt, gurkmeja, svartpeppar, spiskummin och oregano. Obs att persisk mat inte brukar smaka starkt.

Det hela var roligt och gott. Kebab kobideh-grillspetten som seglade förbi doftade också ljuvligt. Det är de enda två persiska rätterna på menyn. En knasig sak är att de inte har ris. 

dsc028381Jag fick också ett jättefint surdegsbröd som AM:s karl hade skickat med! Hur gulligt var det då? Han har precis börjat blogga här. Brödet va skitgott såklart.

 

Och i lördags var jag på fest där massa fulla människor sabrerade bubbel på gården (sabrering av denna typ). Fett!

Fast jag är väldigt tveksam till… hela upplägget. Först sa de ”det är inte alls svårt, bara hugg rakt upp så åker halsen av, inga glasskärvor”. Jag var väldigt skeptisk eftersom jag har en återkommande mardröm om massa jättesmå glasskärvor som fastnar i ansiktet och överallt. 

En kille klantade sig så flaskan gick rakt av på det tjocka i stället för halsen. Glasskärvorna hamnade precis överallt inklusive skvimpade runt i resten av flaskan. ”Det gör inget, man kan dricka det”, sa mina kompisar.

Då slutade jag lita på dem. Fast jag gillar dem ändå.

8 svar till “Test: dizzi + surdegsbloggpresent!

  1. Lindsey Vonn missade några medaljer i alpina VM pga sabrering, då gällde det skidor + äkta champagne = respekt

    Vad fin maten ser ut, jag är nyfiken på dizzi trots att jag inte gillar kött, P gillar det inte så, men om det finns andra rätter på menyn? Lite märkligt det där med riset eftersom persisk mat annars risenvisas.

  2. Va? Hur hängde skidorna ihop med sabreringen?
    Det finns vegetarisk dizzi på vaheterdet stället på Östgötagatan i Stockholm.
    På det här stället har de bara dizzi, kebab kobideh, slut.
    När han sa att de inte hade ris ironi-frågade jag ”jaha har ni mycket iranier som kommer”. Det landade inte riktigt.

  3. Jag förstår inte skämtet och vilken restaurang menar du på Östgötagatan? Berätta mer!

  4. Det här är vad jag har hört i alla fall :) : Efter två guldmedaljer i alpina VM sabrerade Lindsey champagneflaskan med en skida (de har extremt vassa stålkanter) MEN själva skadan tror jag uppkom när hon satte tummen för flasköppningen för att spruta ner folk med champagnen. Flaskhalsen hade gått av så istället för att kamma hem fler medaljer fick hon operera skärskador i tummen. Men hon vann senare totala världscupen. Historien tar dock inte slut där, eftersom hon i all succé måste hälsa på så många hela tiden, så vill inte tummen läka… Hon är dock hur cool som helst, lång och muskulös, alltid välmejkad med ett stort amerikanskt smile och svallande hår.

    Nog om sport, jag har bara ätit vegetariska rätter med liknande ingredienser som dizi: lök (mkt viktig i persisk mat), baljväxter, tomat och torkad lime, så enkelt och så gott umm mm! Kanske blir det ett restaurangbesök i Stockholm nästa vecka men oftast äter jag hemlagat i Uppsala. Tror du menar Little Persia, jag borde ju testa en pers varje gång jag är i stan…

  5. Här: http://www.persia.se/
    Skämtet är att många iranier knappt ens vill äta varmkorv, sill eller glass utan ris. Ännu mindre persisk mat.

  6. Jag vill ha dizzi!!!! Nästa Malmöbesök.

  7. Pingback: Andra presentbullar « pre-tequila

  8. Jag kan berätta att stället har nu ris ocskå.

Kommentera

