Nudelfest i förorten

hdsc02045

Jakten på de perfekta nudlarna förde mig till Ogikubo, en västerförort på Chuo-linjen dit folk enligt min lånade guidebok vallfärdar från hela Japan för att äta på Harukiya.

hdsc02052

Det ser precis likadant ut som alla andra nudelhak, med en lång disk där man sitter och sörplar och all action bakom den disken. 

Utanför en liten kö. Dock ingen skylt på engelska. Det tog en stund att hitta stället, även om alla jag frågade kände till det och pekade än hit, än dit.

Den siste stod i kön utanför. Han pekade mot de halvmeterhöga kanji-tecknen med avadå-min och sa: ”here”.

hdsc02046

Den ene kocken börjar med att stjälpa upp små slevar soja från byttan till höger. Han gör ett stort nummer av att dutta små små tillägg i flera omgångar, på det att mängden ska bli perfekt. Håll ögonen på hans lillfingrar.

hdsc02054

Samme man langar ner lite tunt skivad vårlök i varje skål. Sedan fyller han på med buljong – ett väldigt duttande där med – innan det är dags att ta nudlarna. Inga tidtagarur som på de andra ställena jag besökt. Dessutom kokar nudlarna i en stor gryta i stället för i fritös-liknande individuella korgar.

hdsc02038

De fiskas upp på ett mycket elegant sätt, med en hand. En bättre fotograf hade fångat dansen. Jag har i alla fall fingret. 

Kollegan trasslar ut nudlarna allt eftersom de slängs ner i skålarna. 

hdsc02051

Det är också han som ansvarar för att pluppa i bambuskott, fläskskivor och noriark.

Det här fyrhändiga finner jag mycket förtjusande. En effektivitetssak, men det också något vackert med samspelet mellan två människor som arbetat ihop alltid. De vet var den andres armbågar är, hur den brukar röra fötterna, men också vad som gör den andre extra nöjd, vad han tycker är fint.

Tänk hur många miljoner skålar nudlar de här männen har gjort ihop. Samma byggstenar, om och om igen. Tomma skålar om och om igen. Nya nudlar om och om. 

De måste vara uppmärksamma, kan aldrig slappna av. Den som slappnar av håller sig inte på topp. 

Varje rörelse förfinad till perfektion – och så ibland plötsligt en liten invention. Som fogas in i rutinen eller förkastas.

4 svar till “Nudelfest i förorten

  1. Njuter i fulla drag av dina rapporter från Tokyo (något avundsgrön eller är det antibiotikaillamåendet?)!
    Jag sparar som sagt till en japanresa, Vietnam får det också bli något år…

  2. Har det blivit något koreanskt än?
    Så avis på dina ramen, så avis på allt förresten.

  3. Sjukt fina bilder också, jag hoppas att vi kan ha en matfest med japantema när du är hemma igen!

  4. Jessika! Grattis till friskheten, eller vad säger man. Välkommen tillbaka.
    Ja, jag har ätit koreanskt, det var apgott men inte så bloggbart. Återkommer i frågan.

Kommentera

